БПЛА та майбутні війни

Напевно, важко повірити, що одна з найважливіших технологій майбутнього – це всього лише дрібні дрони. Але мова йде про розумні дрони. Настільки розумні, що вони здатні спілкуватися один з одним і об'єднуватися в рій, створюючи єдиний ройовий інтелект, який, користуючись очима і «мізками» всіх своїх «бджілок», вміє збирати і обробляти інформацію, ставити завдання, знаходити рішення і робити висновки з помилок.

Перемога в наступному великому конфлікті цілком може залежати від ефективності безпілотників - від їх ройових можливостей та можливостей розвідки до наявності технологій штучного інтелекту.

 
Вплив БПЛА на майбутні війни
 

"БПЛА трансформують поточні кампанії проти екстремістів і дозволяють вести абсолютно інший спосіб ведення бойових операцій, коли ми даємо змогу збройним силам приймаючої країни і допомагаємо їм перемагати ворогів, таких як Ісламська держава, а потім допомагають збройним силам країни переслідувати решту елементів ІДІЛ, що діють як повстанці та терористи”, - сказав колишній директор ЦРУ і генерал у відставці Девід Петреус 14 березня 2020 року. За його словами, безпілотники, “безпілотні кораблі, роботи, комп’ютери та будь-яка додаткова «розумна» система, також змінять спосіб боротьби з усіма кампаніями. З часом людина, яка працює в системі, може розробляти алгоритм, який сам буде управляти самою безпілотною системою”. Пошук кращих безпілотних літальних апаратів відбувся здебільшого завдяки тому, що такі системи мали успіх в Іраці та Афганістані. Однак це призвело до нерозуміння перспектив таких систем у першій у світі наддержаві безпілотників. Не було швидкої потреби в розробці нових систем. Натомість були експерименти, і мільярди були витрачені на ідеї командирів, які бажали традиційних пілотованих літаків.

Вдосконалення технологій робили безпілотники більш придатними для всіх, крім військових. Військові відставали у розвитку своїх можливостей. Лідирували цивільні безпілотники. Китайський DJI розпочав свою діяльність у 2006 році, а Phantom I у 2013 році. Mavic був представлений у 2016 році як компактний портативний безпілотник. На той час DJI мав намір завоювати 72 відсотки світового ринку комерційних безпілотників, а до 2017 року він перетворився у бізнес на мільярди доларів.

 

 

Безпілотні літальні апарати DJI використовувались у всіх збройних силах США, а також деякі інші невеликі безпілотні літальні апарати, такі як Pumas і Switchblades, виготовлені американською компанією Aerovironment. Але армія ставала все більш «підкованою» в кіберіндустрії. США справді були стурбовані кібербезпекою. У січні 2018 року користувачі мережі зауважили, що додаток для бігу Strava помилково виявив курси, які спецназ проводив на секретних базах в Сирії, все тому, що схеми бігу користувачів були відкритими для всіх.

 
Дешево та цілком таємно
 

Заповнити прогалини у війні безпілотників - так називали гру після 2017 року. США та інші країни тепер мали широкий спектр нових продуктів для тестування, і вони також намагалися заповнити безліч вразливостей новою технологією. Наприклад, компанія General Atomics у Сан-Дієго, штат Каліфорнія, хотіла встановити лазер на своєму Avenger.

У березні 2019 року на полігоні Юма, штат Арізона, пролітаючи над пустелею, був випробуваний безпілотник під назвою “Валькірія XQ-58A”. Передбачалося, що він зможе проникнути повз ППО противника. Він був розроблений Дослідницькою лабораторією ВПС на базі ВПС Райт-Паттерсон в Огайо. Літак, який в основному схожий на F-117 без кабіни, був побудований компанією Kratos, яка також виготовляла безпілотний рій під назвою “Гремліни”.

 

 

Вартість БПЛА XQ-58 становила кілька мільйонів доларів кожен. Після таких великих витрат ВПС прагнули розробити недорогі безпілотники, які могли б бути крилатими, або літати більш автономно і самостійно проводити місії. Ще однією футуристичною ідеєю був БПЛА Skyborg, який мав би «злетіти» до 2023 року. Він був би дешевим і легким для заміни, свого роду літаючим доповненням, який міг супроводжувати літаки. Директор з закупівель Уілл Ропер сказав, що БПЛА Skyborg злетить, приземлиться сам і полетить за будь-яких погодних умов. Ці ідеї набирали популярності, оскільки нова Стратегія національної безпеки США передбачала посилення конкуренції з державами, такими як Китай, Росія чи Іран. Тому для США настав час мати більше різноманітних варіантів БПЛА, що перевищують лінії Predator та Global Hawk.

Kratos отримав $37,7 млн від Виконавчого офісу AFLCMC/WA Advanced Aircraft Program для замовлення на поставку Skyborg (DO) 2 та контракт на інтеграцію, випробування та поставку БПЛА Валькірія XQ-58A. Компанія Kratos підтвердила отримання у грудні 2020 року $37,7 млн у рамках програми Skyborg DO 2.

Програма "Скайборг", одна з чотирьох програм Авангарду ВПС США, спрямована на розширення сфери застосування безпілотних літальних апаратів з використанням штучного інтелекту. Це було позитивним зрушенням, стверджував Пол Шарр, віце-президент і директор досліджень Центру нової американської безпеки. Він натякнув, що США не будували нових платформ з 2009 року, зазначивши, що вони покладаються на три бойові літаки: F-35, F-22 і майбутній B-21.

Насправді реальна історія полягала в тому, що ВПС не хотіли вкладали гроші в нові безпілотні літальні апарати, тоді як коли пілоти вимагали ресурсів для своїх літаків. Генерал-лейтенант Дейв Дептула з Інституту аерокосмічних досліджень імені Мітчелла заявив, що Скайборг не буде наступати: “Вони можуть різко змінити гру під час ведення повітряних операцій”.

Інша ідея Squad X Агенції оборонних дослідницьких проектів мала передбачати передачу крихітних безпілотників зі штучним інтелектом в руки солдатів. До 2020 року США здійснювали випробування солдатів разом з крихітними безпілотниками в Афганістані - своєму найуспішнішому полігоні для БПЛА. Найменші безпілотники називали Чорними Шершнями і вони могли літати протягом 25 хвилин. Армія сподівалася, що ці безпілотники розміром із комах колись можуть стати “стандартними”. Повітряні сили хотіли більше маленьких БПЛА. Вже поставлено більше 150 безпілотників Batcam і передбачається поставка ще більшої кількості мікро-безпілотників. До 2019 року США хотіли придбати ще 1000 бойових безпілотників до 2030 року та близько 43000 дрібних або інших безпілотників для спостереження.

Американська армія також використовувала інші свої повноваження щодо закупівлі нової продукції до 100 мільйонів доларів - для придбання дрібніших безпілотників. Ці безпілотники можна носити в рюкзаку, що робить їх ідеальними для невеликих підрозділів або піхоти на передовій. Не було остаточної впевненості у тому, що буде в майбутньому але завершуючи операції в Афганістані та Іраці був намір отримати нову лінійку безпілотників для наступних війн.

Морська піхота наполягала на забезпеченні спроможності своїх кораблів Експедиційною безпілотною авіаційною системою морської та повітряно-наземної оперативної групи, або коротше MUX. Цей комплект спочатку мав вигляд як крило X із “Зоряних війн”, а потім літаючий “V” і мав бути готовий до 2026 року. Дослідження, яке було подане на розгляд Конгресу, передбачало, що тактичні БПЛА можуть переміщувати предмети до фронтових військ, такі як плазма крові або обладнання зв’язку. Для армії передбачалося випустити більше малих БПЛА на рівні взводу. У 2018 році армія вирішила замінити свій флот тактичних безпілотників “Тінь”, шукаючи ідеї для “майбутньої тактичної безпілотної авіаційної системи (FTUAS)”.

Компанії Lockheed Martin і Northrop Grumman придумали одну ідею - V-Bat - в той час як Textron Systems розробив БПЛА під назвою AAI Aerosonde, яке схоже на ізраїльський дрон-спостережник.

Насправді, це показало, що з 1980-х років мало що змінилося, коли справа стосується того, як все відбувається. Протягом 2020 року різні підрозділи армії США випробовували і використовували безпілотники. Проблема американських військових полягала в тому, що вони насправді не знали, чого хочуть у майбутньому. На зустрічі в жовтні 2019 року Тодд Гаррісон з Центру стратегічних та міжнародних досліджень заявив, що США повинні оцінити можливість використання безпілотників як дешевої та доступної альтернативи пілотованим літакам: “Я думаю, нам потрібна дорожня карта для RPA (дистанційно керований літак) з точки зору нових місій та деяких нових оперативних концепцій”.

Старі літаки, такі як Reaper, могли з ревністю відноситися то цих нових концепції. Reaper вперше злетів і приземлився автономно в жовтні 2018 року.

 

 

Це було верхівкою айсберга проблем США. Відмовившись від ідей, таких як футуристичний X-47, ВМС здійснили ще один експеримент - безпілотний танкер MQ-25. Він вперше здійснив польоти у вересні 2019 року. Повітряні сили різних країн продовжували наполегливо реалізовувати програму створення БПЛА, які допомагали би пілотованим літакам.

На початку травня 2020 року Boeing нарешті отримав від Королівських австралійських ВПС рішення про запровадження Системи об’єднання повітряних сил, яку він представив у 2019 році. Плоский на вигляд БПЛА «співпрацює» з винищувачами, щоб допомогти виконувати деякі визначені обов’язки. Іншою проблемою була спроба спланувати майбутню війну, завантажуючи правильні дані до безпілотників, коли вони летять у переповненому повітряному просторі. Майбутня війна мала б повітряний простір, який би був переповнений безпілотниками, такими як футуристичний “Белл V-247”, зграями міні-безпілотників, безпілотниками камікадзе, випущені з палуб кораблів тощо.

За всім цим стежили б невидимі літаючі крила та бойові повітряні патрулі у складі інших безпілотників, озброєні ракетами Hellfire. Врешті-решт вони б таранили один на одного. Тож довелося винайти ще дин термін: “Повна обізнаність про повітряний простір для швидкого тактичного виконання”. У 2020 році DARPA шукала мережу, яка могла б координувати все. У ізраїльтян це вже було і має назву “скляне поле битви”, яке об’єднує всі підрозділи на полі бою. Ізраїльтяни будують таку систему для німців. Це було частиною системи зв'язку BNET від Rafael Advanced Defense Systems та Fire Weaver, яка мала оцифрувати підрозділи на передовій, щоб їм не довелося покладатися на велику кількість радіостанцій та різні системи для спілкування між підрозділами.

 
Як змінять війни рої ударних дронів
 

Напевно, важко повірити, що одна з найважливіших технологій майбутнього – це всього лише дрібні дрони. Але мова йде про розумні дрони. Настільки розумні, що вони здатні спілкуватися один з одним і об'єднуватися в рій, створюючи єдиний ройовий інтелект, який, користуючись очима і «мізками» всіх своїх «бджілок», вміє збирати і обробляти інформацію, ставити завдання, знаходити рішення і робити висновки з помилок.

Ця технологія дивовижна в тому сенсі, що в ній зливаються два абсолютно різних підходи. Один підхід - це традиційні безпілотники. Вже сама їх назва говорить про те, що вони схожі на звичайні засоби пересування, тільки без людини в ролі пілота, водія, капітана. Всі ці безпілотні літаки, таксі, підводні човни і космічні станції. У них штучний інтелект замінює людину. Інший підхід веде початок від зовсім інших, спочатку нелюдських (у різних сенсах) систем. А саме - від балістичних ракет з головною частиною з блоками індивідуального наведення. Їх ідейним нащадком можна вважати “розумні” касетні бомби, такі як CBU-105.

Цей боєприпас вагою майже пів тонни розкидає 40 зарядів Skeet, кожен з яких спускається з парашутом, скануючи землю і шукаючи цілі шляхом зіставлення зі зразком у пам'яті, поки не знайде танк і не вистрілить. Скинуті бомбардувальниками B-52 бомби CBU-105 успішно знищили цілі колони іракських танків в 2003 році.

Схрещування цих двох ліній відбулося в умовах бурхливого розвитку штучного інтелекту. Як це зазвичай буває, основним стимулом стали військові замовлення. Рій ударних дронів зможе ефективно зачистити великий район, а впоратися з ним буде дуже складно - він невидимий для ППО і практично невразливий.

До речі, Ізраїль першим в світі застосував рій безпілотників зі штучним інтелектом у реальному бою. Ізраїль став першою країною, яка використовувала у військових цілях не просто БПЛА, а їх повноцінну ескадрилью, керовану штучним інтелектом. Армія оборони Ізраїлю використала угруповання дронів, керованих штучним інтелектом, в умовах реальних бойових дій проти палестинців під час останнього загострення. Це стало першим загально-відомим випадком застосування так званого рою безпілотників у військових цілях.

Ключовим досягненням стала здатність штучного інтелекту (ШІ) продовжувати бій навіть у випадку знищення частини підрозділу силами противника. Раніше це не вдавалося нікому. Армія оборони Ізраїлю використала ескадрилью безпілотників в межах операції в секторі Газу у середині травня 2021 року. Головна мета - виявлення, ідентифікація та атака бойовиків угруповання ХАМАС. Експерти зауважують, що БПЛА апріорі потребує оператора (для кожного апарату - окремий фахівець) для управління на відстані. Цього разу військовослужбовцям вдалося об’єднати дрони в єдину мережу БПЛА. Ними усіма керує штучний інтелект, який і опікується виконанням бойового завдання. Все, що необхідно зробити оператору, - вказати головні команди й спрямувати дію для всієї ескадрильї.

За безпосереднє виконання поставленого бойового завдання тепер відповідає штучний інтелект. І навіть якщо частина угруповання БПЛА буде знищена ворогом, група все одно продовжить виконувати поставлене завдання.

«Рій БПЛА був використаний в зоні бойових дій, звідки робилися численні ракетні запуски в сторону території Ізраїлю», - заявив виданню представник Армії оборони Ізраїлю. Як стверджують представники збройних сил Ізраїлю, рій безпілотників здійснив понад 30 успішних операцій під час останнього конфлікту. БПЛА допомагали виявляти цілі і атакувати об’єкти “Хамас”, в тому числі на відстані багатьох кілометрів від палестино-ізраїльського кордону. За даними Defense Update, армія Ізраїлю почала активно впроваджувати новітні технології в сфері управління БПЛА в 2019 році. А для створення рою бойових безпілотників використовувалися пристрої від Elbit Systems.

Ці дев’ятикілограмові квадрокоптери практично безшумні при пересуванні в повітрі. Використання БПЛА ще і питання економії коштів. В ході вищезгаданого конфлікту система “Залізний купол” Ізраїлю змогла збити близько 90% випущених по його території ракет, що є дуже високим показником ефективності ПРО. Однак “Хамас” випустив за час конфлікту близько 4 тис. ракет, а це значить, що сотні ракет все ж досягли цілі, що призвело до руйнувань і людських жертв. При цьому запуск кожної ракети-перехоплювача обходиться армії Ізраїлю в $50 тис., а для знищення ворожої ракети іноді доводиться випускати і дві, і три власні ракети. Використання ескадрилей БПЛА допоможе Ізраїлю виявити і знищити ракетні установки ще до того, як ворог завдасть свій удар. При цьому знищити самі безпілотники, які рухаються великою групою, дуже непросто.

Втім, поява такої військової технології вже викликає побоювання у експертів, які бояться, що армії країн почнуть формувати ескадри безпілотників, які будуть нараховувати по кілька тисяч апаратів.

 

"Невеликий рій безпілотників, ймовірно,

не являє великого ризику, але як щодо 10 тисяч?

Можливо, ми спостерігаємо появу

нової зброї масового знищення",

 

- цитує New Scientist аналітика Зака Калленборна з Національного консорціуму з вивчення тероризму та протистояння тероризму в Меріленді.

Армія оборони Ізраїлю тим часом вже підтвердила, що має намір розширити флот БПЛА, керованих штучним інтелектом, і наростити кількість проведених ними операцій. Представник збройних сил Ізраїлю заявив:

 

“Ми плануємо оснастити різні

наземні підрозділи роями безпілотників

в рамках розширення ударних можливостей

маневрових військ”.

 

В рамках американського проекту Cluster Swarm розробляється ракетна боєголовка, що несе в собі безліч невеликих дронів. Вони розлітаються у різні сторони для виявлення транспортних засобів і знищують їх за допомогою бронебійних куль. Результатом проєкту Cluster Swarm повинні стати безпілотники, упаковані в ракети GMLRS (несуть близько 80 кг корисного навантаження і мають дальність дії понад 70 км) або ATACMS (доставляють близько 160 кг корисного навантаження на відстань понад 270 км). Спочатку корисним навантаженням повинні були стати дрони з квадрокоптера, укладені в аеродинамічний корпус, який розсіював би їх по цільовій області. Однак проблеми, пов'язані з розгортанням квадрокоптера в повітрі, виявилися занадто великими, і проєкт був переданий компанії AVID LLC, у якій дещо інший підхід.

 

 

AVID найбільш відома своїм безпілотником T-Hawk, тактичним апаратом з вертикальним зльотом, який був розгорнутий в Іраку для пошуку саморобних вибухових пристроїв у 2007 році. Відомий як “літаюча пивна бочка”, T-Hawk не має зовнішніх роторів, але приводиться в рух вентиляторами усередині фюзеляжу. Інформацію про дрон для проєкту Cluster Swarm компанія тримає в секреті.

За наявною інформацією дрони Cluster Swarm істотно перевершать бомби CBU-105 за двома параметрами. По-перше, це площа покриття. CBU-105 може вражати цілі тільки на площі в кілька сотень метрів у діаметрі. Cluster Swarm може розкидати їх на багато квадратних кілометрів. Друга перевага - ефективність. Заряди CBU-105 не обмінюються інформацією один з одним. Два або більше зарядів Skeet можуть атакувати один і той же танк та ігнорувати інші. Рой дронів Cluster Swarm, що діють спільно, буде оптимально розподіляти цілі, так, що кожному дрону дістанеться по танку.

Передбачається, що кожна ракета випустить близько десяти дронів. Кожна пускова установка M270 MLRS випускає залпом 12 ракет, що становить 120 дронів. Таким чином, батарея з дев'яти ракет-носіїв доставить у цільовий район тисячу дронів-убивць, чого теоретично достатньо, щоб зупинити цілу бронетанкову дивізію.

Королівські ВПС Великобританії навесні 2020 року створили на авіабазі в Уоддінгтоні експериментальну ескадрилью. Вона відповідає за розробку вимог до БПЛА, здатних об'єднуватися в мережі, створення таких апаратів, розроблення стратегії їх застосування та їх використання. Робота над “розумними” дронами, здатними об'єднуватися в мережі, ведеться вже кілька років у рамках проєктів Mosquito і Many Drones Make Light Work. У червні 2020 року державний міністр оборони баронеса Анабель Голді повідомила, що “проєкт створення рою дронів Королівських ВПС продовжує розвиватися і в ході недавніх випробувань прогрес перевершив очікування”. За її словами, проєкт Many Drones Make Light Work досліджує технічну здійсненність і військове використання рою, що об’єднує до 20 невеликих БПЛА, що працюють під управлінням однієї людини. Проект знаходиться на третьому, заключному етапі, в рамках якого проводиться структурована програма льотної оцінки цієї нової можливості після успішних перших випробувань, проведених в березні 2020 року.

У вересні 2020 року китайська державна корпорація CETC (China Electronics Technology Group Corporation) провела випробування рою боєприпасів, що баражують, які були розгорнуті за допомогою пускової установки на легкому тактичному автомобілі і з вертольотів. Система в цілому зарекомендувала дуже добре. Особливо вражає мобільна пускова установка, що дозволяє одним залпом запустити 48 бойових дронів з кузова вантажівки.

Такі пускові установки можуть бути також встановлені на кораблях і розміщені в статичному положенні на землі. CETC і її дочірня компанія “Китайська академія електроніки та інформаційних технологій” (CAEIT) вже багато років активно працюють над цією технологією. У червні 2017 року CAEIT провела рекордний експеримент, в якому брало участь близько 120 невеликих безпілотників з нерухомим крилом. Чотири місяці по тому CAEIT провела ще більший експеримент з 200 дронами з нерухомим крилом.

Адміністрація програми оборонних закупівель (DAPA) Республіки Корея в грудні 2020 року оголосила про підписання контрактів з місцевими компаніями на придбання трьох типів ударних безпілотних літальних апаратів: дронів-смертників, дронів, що стріляють з гармат по наземних цілях, і невеликих дронів з функціями спостереження і нападу.

За словами DAPA, в найближчі три-шість місяців має бути пробний запуск всіх цих дронів. І це тільки початок масштабної програми. У вересні 2020 року DAPA повідомила, що протягом наступних десяти років країна інвестує в створення різних БПЛА військового призначення $2,3 млрд. Одна зі складових цієї програми - це дрони-боти (dronebots).

У вересні 2018 року південнокорейська армія створила окрему бойову групу дронів-ботів наземного і повітряного базування. Про завдання цього підрозділу ще в грудні 2017 року повідомив офіційний представник південнокорейської армії. За його словами, дрони-боти можуть “змінити правила гри у війні”.

Над власним проектом безпілотників, що здатні збиватися в рої, працює турецька компанія STM. Створені нею дрони Kargu вже використовувалися турецькими військовими в Сирії та Лівії. Також ці дрони начебто допомагали Азербайджану під час карабаської війни восени 2020 року. Ще в червні 2020 року турецьке інформагентство Anadolu повідомило, що турецькі військові отримають 500 дронів-камікадзе Kargu. У стандартному режимі дроном Kargu управляє оператор з відстані до 10 км; коли ціль виявлена, дрон підлітає до неї і знищує її за допомогою заряду вибухівки.

STM запевняє, що завдяки своєму високому інтелекту дрони Kargu здатні нападати роєм, який може об’єднувати до 20 “бджілок”. Це усуває необхідність у великій кількості людей-операторів, оскільки всього одна людина контролює весь рій або відправляє його працювати автономно. Такі рої здатні без допомоги людини виявляти статичні і рухомі цілі завдяки своїм здібностям обробки зображень у реальному часі і вбудованими алгоритмами глибокого навчання.

“Розумні” рої Kargu будуть самостійні ще в одному сенсі. В рамках проекту KERKES компанія розробляє алгоритми, які дозволять дронам обходитися без використання GPS. Дрони навчаться самостійно здійснювати навігацію по наземних орієнтирах, використовуючи свої камери та інші датчики. Це зробить рої Kargu несприйнятливими до глушників GPS, які зараз широко використовуються, щоб заважати дронам знаходити свої цілі.

 
На всяку дію – є протидія
 

Роботизовані комплекси та безпілотники мають зробити поле бою для людей менш небезпечним. Водночас, ізраїльські дослідники шукають спосіб добратися й до операторів БПЛА. Нову технологію для боротьби з БПЛА запропонували дослідники з ізраїльського університету Бен-Гуріона в Негеве. Як стверджується в їхньому дослідженні, вони створили алгоритми для визначення місцеположення операторів безпілотника. Шукати операторів допомагає траєкторія польоту дрона.

Розробники вважають, що технологія призначена передусім для забезпечення безпеки та безперервної роботи аеропортів чи військових баз, адже навіть декілька дешевих невеликих безпілотників можуть внести хаос у функціонування цих важливих об’єктів. Нова технологія може бути корисною і безпосередньо на полі бою. Наприклад, для боротьби з “роєм” невеликих дронів, для знищення яких буде достатньо визначити місце розташування пункту управління та знищити оператора. Наразі щоб визначити місцезнаходження оператора, який керує дроном чи “роєм” дронів, необхідно в зоні польоту безпілотника встановити спеціальні датчики, завдяки яким здійснюється тріангуляція - один зі способів визначення розташування джерела радіовипромінювання, кажуть дослідники. Технологія буде передусім ефективною проти “роїв” безпілотників.

Однак виконати цю задачу важко. Низка інших сигналів - Wi-Fi, Bluetooth та інші - заважають виявити сигнали, що надсилає дрон. Як виявилося, проблему може вирішити нейронна мережа, яку навчили виявляти місцеперебування оператора БПЛА за траєкторією польоту безпілотника, навіть якщо він рухається. Теорія розробників базується на тому, що "поведінка" безпілотника в небі залежить від низки факторів, наприклад, від того, де саме знаходиться оператор і чи бачить він безпосередньо пристрій в небі.

Війни дронів показали, що дрони можуть не тільки змінити правила гри, але й дати хибну лінію розвитку. Хоча вони надають країнам безліч можливостей, вони не здобувають перемогу самостійно, тому що вони розгортаються в партнерстві іншими військовими підрозділами. Рідко коли можна побудувати цілу кампанію тільки навколо дронів замість того, щоб використовувати їх для підвищення рівня розвідки під час війни, переслідування ворога або проведення точкових атак. Дрони не можуть нести багато зброї, тому вони не можуть знищувати ворогів. Спочатку, помітивши БПЛА, вороги «лякаються» невидимих роботів, які кружляють або зависають у повітрі. Але з часом вони розуміють, що дрони будуть тільки стежити за ними — і знаходять способи обійти стеження. Так, наприклад, терористи ІДІЛ проклали мережу тунелів під землею, щоб уникнути спостереження з дронів.

Найважливіше питання для військових полягає в тому, чи є дрони просто літальною платформою з надбудовами типу камер, або це свого роду крилаті ракети. Чи створюватимуться тепер військові кампанії навколо використання дронів? Чи стануть дрони своєрідною новою силою, якою свого часу були перші танки або літаки?